EN SUPER FEIRING

• 31.07.2015 kl. 22:45

Jeg skriver litt i hytt og pine. noen dager flere innlegg mest andre ingen og da har jeg bare sommerferie å skylde på rett og slett, men jeg håper ikke dere slutter å følge meg av den grunn for jeg har ikke tenkt å slutte med å blogge med det første. Nå befinner jeg meg på en hytte i Oslofjorden uten annet internett enn 4G og det koster vet dere. Derfor blir det nok lite blogging fremover, men jeg skal komme sterkt tilbake etter sommeren.

Siden sist har broren min blitt 15 år, og det har vi feiret mer storfamilien. Vi ble i alt 20 stykker på hytta vår og det ble en super feiring. Jeg tror broen min ble strålende fornøyd. Siden det tar lang tid mellom hver gang vi møter familien vår er det alltid koselig når vi alle er samlet. Jeg ble veldig populær hos søskenbarnet mitt på fem og var med henne størsteparten av dagen. Det var koselig det, men det tar litt på. Men når sant skal sies vet jeg at jeg drev mitt eldre søskenbarn like hardt da jeg var på hennes alder, så jeg skjønner henne godt. Hun lærte meg bla. flere kabaler som jeg får god bruk for på hytta her uten tv og internett.

Jeg slenger med noen bilder fra feiringen så blogges vi senere. ha en fortsatt fin sommer!

Navneskilt

Sunniva (5) lage muffins med mormor

JEG ANBEFALER...

• 27.07.2015 kl. 15:24

For dere som bor eller befinner dere i Stavanger for øyeblikket har jeg en restaurant å anbefale. I går var jeg ute med familien min og spiste på en pakistansk restaurant. Vi hadde for noen dager siden testet noe av maten deres på gladmat-festivalen og bestemte oss for å prøve selve restauranten. Pakistansk mat er i grunn det samme som indisk mat og her i familien er vi veldig glad i denne typen mat. Restauranten heter Zouq og er også take away. Maten var fort servert og jeg var storfornøyd med min rett. På slike spisesteder kan man være uheldig å bestille alt for sterk mat, så hvis man har liten toleranse for sterke retter kan det være lurt å spørre. Jeg slapp heldigvis unna med en mild rett i går, mens moren min var litt mer uheldig.

Om ikke lenge reiser jeg på hytta. Der blir jeg i et par dager før jeg reiser direkte videre til neste hytte. Derfor har jeg brukt store deler av dagen i dag på å pakke. Etter vi har vært på hyttene skal vi reise videre til Trondheim og kommer ikke hjem før kvelden før skolen starter. Det vil si at jeg igjen er borte i tre uker. Jeg skal prøve så godt jeg kan å blogge, men i utgangspunktet har vi ikke internett på noen av hyttene, så vi får se.

Ha en fin dag alle sammen!

MY HOMESTAY FAMILY

• 26.07.2015 kl. 14:39

Jeg vil veldig gjerne fortelle dere om den fantastiske familien jeg var så heldig å få bo hos da jeg var i Japan. Jeg kommer ikke over hvor utrolig heldig jeg var som fikk akkurat denne familien som min "homestay family". Familien besto av ei jente Honoka på snart 10, en gutt Koushi på 7, en mor og en far. Hver morgen våknet jeg til herlig frokost og hver kveld ble jeg møtt på stasjonen før vi dro hjem og spiste middag. Det var moren som lagde middag og hver dag var det noe nytt, spennende og godt. De introduserte meg til mye nytt jeg ikke visst om den japanske kulturen og maten i tillegg til at de var utrolig interessert i Norge. Selv barna var interessert.

Denne familien tok meg med på så utrolig mye kjekt. Shopping, dyrehage, karaoke, forestilling, Mount Fuji og badeland. Det var flere som var misunnelig på meg som hadde en familie som gjorde så mye hele tiden. På fridagene mine hadde jeg alltid klare planer, det var det ikke alle som hadde. Selv om de ville ha meg på mye var det fortsatt alltid opp til meg. Ville jeg heller være med venner og finne på noe annet var ikke det noe problem. Det var frie tøyler og jeg fikk selv bestemme hva jeg ville gjøre.

Det hjalp meg mye at barna snakket engelsk. Vi hadde så kjekt sammen og det ville ikke vært det samme om vi ikke kunne ha forstått hverandre. Da vi møtte venner av familien var det ofte barna kunne snakke engelsk siden de gikk på samme skole som Koushi og Honoka. Det gjorde det så mye enklere. Jeg ble også veldig glad i disse barna på den korte tiden. I tillegg til å møte venner lot de meg også møte familie. Det synes jeg var veldig koselig.

Jeg merker at selv om det ikke har gått en uke en gang siden jeg kom hjem svaner jeg dem veldig. Hver dag var et nytt eventyr. De var så utrolig snille mot meg og lærte meg så mye nytt. Barna var så herlige og hjelpsomme. Kvelden før jeg skulle dra kom Koushi på døra inn til rommet mitt og ga meg et brev. Brevet var fra begge barna. Da jeg leste det var jeg på gråten. Det var så utrolig søtt og koselig. Koushi hadde til og med tegnet meg inn i familien. Da ble jeg så ufattelig rørt. Vedlagt lå bilder moren hadde tatt av oss. Ikke nok med dette, men neste morgen sto både moren, faren og Honoka opp klokken 4 for å si hade til meg. Faren kjørte meg til møteplassen og Honoka var med. Honoka hadde alltid vanskelig med å stå opp, men hun ble fortsatt med helt til siste slutt. Selv da vi satt og ventet i bussen i en halv time sto de utenfor. Jeg kommer ikke over at de gjorde dette for meg. Ja egentlig kommer jeg ikke over ALT de gjorde for meg. Det er ikke tvil om at jeg kommer til å reise tilbake for å møte dem.

DAG 36

• 25.07.2015 kl. 23:36

I dag var den 36 dagen i sommerferien og enda er det flere dager igjen. Jeg har fått gjort mye i dag skal jeg si dere. Noen andre enn meg som har kjent på følelsen at det er en evighet siden dagen startet. Denne følelsen siter jeg med akkurat nå. Jeg har fått tid til en dagstur til hytta, vaske og stelle i stand (også på hytta), møte deler av familien som kom på besøk og gått på kino med ei venninne. Søskenbarnet mitt på 5 var en av de besøkende så henne brukte jeg mye tid på. De skal overnatte på hytta og hun ble veldig skuffet da hun forsto at jeg ikke skulle. Hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg måtte dra på kino akkurat i dag, nå som hun var på besøk. Grunnen var vel egentlig at jeg ville se paper towns før den gikk ut. Uheldigvis fikk jeg ikke lest ferdig boka før jeg så den i dag, men jeg kommer nok fortsatt til å lese den uansett. Det er jo ikke alt i en bok som blir med i filmen.

Ganske stolt over å ha klart å lage denne snurrebassen altså...

FORBEREDELSENE ER I GANG

• 24.07.2015 kl. 17:44

Jeg skrev i forrige innlegg at vi om bare noen dager skal feire boren min med hele storfamilien. Dagen i dag har dermed gått med til å gjøre i stand. Etter å ha vært i byen for å lever søknad i de butikkene jeg kunne tenke meg å jobbe i ordnet vi med borddekkingen. Her er det broren min som har styringen og jeg tror det kommer til å se veldig bra ut. Jeg og mamma har sørget for å lage festsang, og det var en skikkelig gøy affære. Nå skal jeg og mamma gjøre ferdig tiramisu-kulene. Har aldri laget det før men har troen på at det kommer til å bli bra. Om ikke lenge kommer bestemor og ettersom dagene går vil flere og flere familiemedlemmer dukke opp. Jeg gleder meg.

MYE SKAL GJØRES

• 24.07.2015 kl. 10:35

Hei hei. Beklager for lite blogging i det siste. Dagene har bare flydd forbi og før jeg vet ordet av det viser klokken leggetid for min del. Jeg har mye som skal gjøres de få dagene jeg er hjemme før jeg reiser igjen og det er også en grunn til lite blogging. Jeg prøver å bruke så mye tid som mulig på kjæresten min før jeg igjen blir borte i tre uker. Samtidig skal  lillebroren min feire bursdagen sin med storfamilien, og da er det mye som skal stelles i stand. Da han konfirmerte seg, tidligere i år, feiret vi ikke som de fleste. Vi tar heller feiringen på dagen han fyller femten, men en like stor feiring blir det. Så for dere som har stelt i stand en konfirmasjonsfeiring vet dere at det er mye som skal ordnes.

I går var jeg og familien på gladmat for de som har hørt om det. Hvert år blir sentrum utstilt med utalige boder med god småmat fra diverse restauranter. Vi fant utrolig mye godt og etter fem retter sa vi oss fornøyde og ruslet hjemover. Etter å ha kommet hjem brukte jeg tiden på å pakke ut etter reisen. Jeg har nesten ikke vært hjemme siden jeg kom tilbake og har ikke fått pakket ut før. Selv om jeg brukte utrolig lang tid er jeg enda ikke helt ferdig, så jeg får vel fortsette i dag. Nå har jeg tenkt meg en kort tur ned til byen for å søke jobb. Får håpe det går min vei denne gangen.

Eventyret er over for denne gang

• 20.07.2015 kl. 22:45

Nå sitter jeg hjemme i min egen seng veldig klar for å legge meg. I går i klokken tre norsk tid kom jeg hjem, og eventyret i Japan var over. Selv om jeg allerede lengter tilbake var det veldig deilig å komme hjem å møte alle sammen igjen. Da jeg etter hvert kom meg til Sola flyplass i Stavanger, etter over frem timers venting på Gardemoen, sto hele familien og kjæresten min å ventet på meg. Det var så herlig å se dem igjen etter tre uker. Det er deilig å komme hjem til det normale hverdagslivet igjen. Da jeg var i Japan føltes det som om jeg var i en slags boble. Hver dag var det nye opplevelser utenom det vanlige og nye inntrykk. Jeg kommer aldri til å glemme denne turen, det var helt fantastisk.

Jeg vil anbefale alle som ønsker å møte en ny kultur og et land som på de aller fleste måter er ulikt Norge å reise til Japan. Jeg har lært så mye på reisen og føler selv jeg har vokst som person. Å finne frem i Tokyo og på de største togstasjonene på egenhånd gikk helt fint. Det hadde jeg ikke trodd. Det å kunne spasere rundt i en storby uten å være bekymret for å rote seg bort er en fantastisk følelse. Jeg har også fått opplæring i japansk på turen. Jeg har alltid syntes det å lære nye språk er spennende, men nå fikk jeg oppleve hvor mye enklere det er å lære et språk når alle rundt deg snakker det. Jeg kunne ingenting japansk da jeg dro og trodde ikke i min villeste fantasi at jeg kom til å lære så mye som det jeg har gjort. Som jeg har fortalt dere tidligere er det ikke tvil om at jeg kommer til å reise tilbake.

TIDEN RENNER UT

• 16.07.2015 kl. 17:19

Tiden i Japan er snart over. Tidlig lørdag morgen går flyet hjemover. Det vil si hvis Taifun-en er over når den tid kommer. Mest sannsynlig vil flyet gå som normalt, men det kan hende vi ikke kommer oss av gårde til avtalt tid. Jeg har litt blandede følelser angående dette. Jeg vil gjerne være her lenger, men jeg vil også hjem til familie, venner og kjæresten min. Hvis ikke flyet går blir vi mest sannsynlig sittende igjen på flyplassen uansett, og det er jo ikke noe kjekt.

I dag har vært en herlig dag har vært enda en flott dag. Klokken 12 i dag var vi fri til å gjøre hva vi ville. Jeg dro dermed på en Norskinspirert café med ei fra klassen, læreren min og den svenske kjæresten hennes. Og etter er shoppingrunde kom dagens høydepunkt, karaoke med vertsfamilien. Karaoke var så utrolig kjekt! Jeg satt og hadde sommerfugler i magen hele tiden, haha. Jeg har også fått prøve en kimono i dag. Det var stas. Nå er det absolutt legge tid for meg. Så god natt og ha en fin dag videre.

Dessverre er internett for dårlig til at jeg kan klare å laste opp bilder.

MY LATEST EXPERIENCE

• 15.07.2015 kl. 12:42

Nå skal dere igjen få en liten oppdatering fra meg her i Japan. Jeg som hadde så lyst til å oppdatere dere hver kveld har ikke fått det til grunnet flere årsaker. Jeg synes det er dumt, men sånn måtte det bare bli. Vi gjør utrolig mye hver dag, og jeg er alltid urolig sliten når jeg kommer hjem om kvelden. Jeg har besøkt mange turistområder d siste dagene blant annet Mount Fuji og Tokyo Tower. Jeg har også sett havet for første gang siden jeg kom hit og opplevd Tokyos varmedager. Pga. luftfuktigheten her trenger ikke gradestokken vise så alt for mye før det blir skikkelig varmt. I dag tror jeg blir den siste finværsdagen for meg her. Det var kjekt så lenge det varte, men til tider ubehagelig, så det gjør ikke noe at det blir kjøligere. Jeg fikk solt meg i går så da er jeg fornøyd, haha.  Ikke det at det kommer til å synes. Jeg vil nok fortsatt være av de bleke når jeg kommer hjem. Noen andre som kjenner seg igjen eller?

Nå er det morgen her, og frokosten er snart i gang. I går var det prøvning av Yukata som sto på planen, og i dag er det origami. Jeg gleder meg. For dere som ikke vet hva Yukata er så er det sommerversjonen av Kimono, som på en måte er nasjonaldrakten her. Det beste med all prøvingen i varmen er at vi får ta den med hjem!

BILDEDRYSS

• 09.07.2015 kl. 16:24

Internettet har ikke fungert i det siste. Jeg har ikke klart å laste opp bilder og da så jeg heller ikke vitsen med å skrive innlegg. I dag tok det ekstemt lang tid med bildene så de bildene dere ser i dag er fra noen dager tilbake, men hverken i dag eller i går tok jeg så mange bilder så disse er nok de mest spennende. Siden internettet er såpas dårlig er det stor sjanse for at jeg ikke klarer å oppdatere dere hver dag, men jeg gjør det så ofte jeg kan.

De øverste bildene er fra Asakusa.

LÆRT NOE NYTT

• 06.07.2015 kl. 16:36

I dag var nok en regndag her i Tokyo. Det er regnsesong og de fleste dagene til nå har vært nokså grå, men jeg tror morgendagen skal bli lysere. I det minste håper jeg det. I dag måtte jeg ha på langbukse og cardigan for ikke å bli for kald, så jeg håper virkelig på litt finere vær i fremtiden. Men selv om ikke været var noe å skryte av hadde jeg en kjekk dag. På skolen lærte vi om mat. Jeg husker ikke alt vi lærer hver dag, men noe får jeg med meg. I tillegg pleier jeg ofte å se i notatene mine på veien hjem med toget.

Etter skolen i dag hadde vi kalligrafi, som vil si at jeg igjen har lært noe nytt. Det var både vanskelig, nervepirrende og kjekt. Vi brukte blekk og pensel og fikk beskjed om at vi ikke måtte søle, for blekket kom ikke til å gå vekk. Hvis ikke det får folk til å bli litt ekstra nervøse så vet ikke jeg. Vi begynte på papir og avsluttet på en vifte. Jeg brukte mange papir før jeg turte å røre viften. Jeg ville nødig ødelegge alt. Heldigvis ble jeg nokså fornøyd med viften. Kunne alltids vært bedre, men jaja. Et fint minne er det uansett! Det kjekkeste med alt var nok at jeg så fremgang. Fra det første arket til det siste var det stor forskjell. Jeg synes det var veldig gøy, og kjør det gjerne igjen.

Vi ble ferdig litt tidligere i dag enn vanlig, så jeg ble gående rundt å shoppe litt mens jeg ventet på at toget skulle gå, og da jeg kom frem til stasjonen. Hadde kommunikasjonen fungert skikkelig ville jeg nok dratt hjem, men problemet er at jeg kan sende meldinger til moren i familien, men hun kan ikke svare meg. Dermed kunne jeg ikke få henne til å møte meg tidligere. Det er noe vi må få fikset opp i, så om noen har forslag til hva vi kan gjøre er det bare å rope ut :)

Dette lagde Honoka til meg. En utrolig hyggelig overraskelse.

Takoyaki, dyrehage, sushi og shopping

• 05.07.2015 kl. 16:58

Da var enda en dag omme for min del, og det føles som så lenge siden den startet. Vi har gjort veldig mye i dag og det kjenner jeg på kroppen. Vi begynte dagen rolig, det er jo tross alt søndag. Til frokost hadde vi takoyaki. Det var både kjekt å lage og godt å spise. Etter frokost hadde jeg egentlig tenkt meg til "hot springs", men da jeg skjønte at det ikke var lov med bikini altså at man måtte være naken, var det ikke like fristende lenger. Derfor tok vi heller turen til dyrehagen. Det fine med at det er regntid her nå er at det ikke var så mange i dyrehagen som det vanligvis er. Jeg tok veldig mange bilder, men det var mange ganger jeg savnet er linse med mer zoom.

Etter dyrehagen møtte vi noen venner av familien som vi spiste sushi med. Sushi-en var så utrolig god! Det var en utrolig fancy restaurant der sushi-en kom forbi på et bånd og når man så noe som fristet var det bare å forsyne seg i tillegg til at man kunne bestille og da ville det komme på et annet bånd. Det var både kjekt og godt på samme tid! Og ungene er så utrolig søte!

Vi vurderte å dra på karaoke etterpå, men det er dyrere i helgene enn på vanlige hverdager, så vi bestemte oss for å gå på shopping istedenfor. Jeg trodde egentlig ikke jeg kom til å bruke penger i dag, og var litt lettet, men da vi bestemte oss for å shoppe, brukte jeg en del allikevel. Vi var innom en butikk der alt kostet 7 kr! Da kunne jeg jo ikke la være å kjøpe noe. Haha. Men jeg fikk både kjøpt flere gaver og en skoleveske og det er noe jeg virkelig trenger. Den vesken jeg har nå begynner å gå fra hverandre.

Dette ble kåret til dagens beste.

Vi skrev ønskene våre på stjernepapir og hang dem opp på bambustrær.

HIMMELSLOTT

• 04.07.2015 kl. 16:26

Dagene flyr forbi og om ikke lenge har jeg vært her i en uke. Jeg har allerede bestemt meg for at dette er et land jeg vil komme tilbake til. I morgen er det søndag, som betyr at jeg ikke har skole eller en planlagt utflukt, og dermed kan bestemme selv hva jeg vil gjøre. Jeg har bestem meg for å være med "familien min". Jeg er ikke helt sikker på hva vi skal, men det har vært snakk om varme kilder og det takker jeg ikke nei til.

Men så var det dagen i dag. I dag begynte vi ikke før 12.30. Herlig med en litt avslappende morgen og plass på toget. På vei til toget gikk vi også innom en kimono-butikk og kikket. Jeg skal få prøve en senere, og det gleder jeg meg til. Jeg har alltid vært glad i det som har med tradisjon og kultur og gjøre.

I dag gikk turen til Ghibli museet. Mange av de andre jeg reiser med er veldig opptatt av anime og manga, det er ikke jeg, men jeg har sett noen av Studio Ghibli filmene. Jeg har aldri blitt helt enig med meg selv om hva jeg synes om dem, noen liker jeg og noen ikke. Fortsatt var det veldig gøy å være der i dag. Jeg fikk også kjøpt både en gave og en termos. Det dumme var at det ikke var lov å ta bilder. Dermed er bildene i dag fra parken utenfor.

Nå sitter jeg "hjemme" og er akkurat ferdig med å vise familien bilder av Norge, familie, venner og bloggen. De er veldig interessert i Norge og sier "god natt" hver kveld. Jeg blir så rørt! Jeg er veldig trøtt og stuper snart til sengs. Skal faktisk være så ærlig å si at jeg er såpas trøtt at jeg ikke har helt kontroll på hva jeg nettopp har skrevet, haha.

Noen som kjenner igjen denne? Den er fra Laputa Himmelslottet.

Ha en fortsatt fin dag.

FØRSTE OPPDATERING FRA JAPAN!

• 03.07.2015 kl. 17:25

Først må jeg bare starte med å beklage. Jeg beklager for at jeg ikke har postet noe innlegg på flere dager, men det har en årsak, det skal dere vite. Dette er nemlig den første dagen jeg har fått til internett. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fortalt dere hvor elendig jeg er på alt teknisk, men jeg sier det igjen: JEG ER HÅPLØS! Så det må jeg altså bare beklage. Fra nå av skal jeg prøve å oppdatere dere hver kveld (for meg) altså hver ettermiddag for dere, men jeg kan ikke love noe som helst.

Jeg begynner fra starten. Den første dagen gikk med til reising. Jeg sto opp 5 om morgenen og var ikke fremme før 3 på natta, som altså vil si at da jeg ankom Japan var klokken der 10 om morgenen og starten på en ny dag. Med 7 timers forskjell i tid og en times blund på øyet skulle jeg altså ta fatt på en ny dag. Strevsomt: ja, umulig: nei. Jeg ble introdusert til campus og familien jeg skal være hos disse tre ukene, og i mine øyne kunne jeg ikke fått en bedre familie. En familie på fire, to barn og to voksne. Ei jente på snart 10 og en gutt på 7. De er også mye bedre i engelsk en det jeg hadde forestilt meg, barna går nemlig på International skole.

Dag nummer to gikk med til å bli kjent med hverandre og ta en test for å vise hvor mye japansk vi kunne. Vi ble senere delt opp i klasser etter nivå. Forskjellene på gruppene er ikke store og vi lærer akkurat det samme. De fleste dagene starter vi med to timers skole før vi drar på en eller annen type utflukt. Jeg har allerede tatt masse bilder og shoppet en god del blant annet et ekstra batteri og minnekort til kamera.

Dagene starter normalt med to timer skole og så en utflukt. Vi har ganske frie tøyler og kan dra rundt om kring så lenge vi er to eller flere. Jeg som bor i en familie må også reise ca. én time frem og tilbake hver dag både med bil, tog og buss. Å finne frem kan være vanskelig, men jeg føler allerede at jeg har ganske god kontroll. I dag fikk jeg også oppleve tidenes fulleste tog. Folk presset seg på til det ikke var mulig lenger. Så der sto vi da, som sild i tønne uten å kunne røre en finger. Jeg kjente jeg ble litt stresset med sekken på ryggen som inneholdt både kamera og lommebok, og fikk tatt den på magen så fort det lot seg gjøre. Men jeg skal være ærlig. Jeg føler meg tryggere i Tokyo enn i andre storbyer jeg har vært i.

Siden det nå har gått flere dager uten at jeg har oppdatert dere tenkte jeg å ha et lite bildedryss dra dagene som har gått. Enjoy!

De fleste fra den norske gjengen.

Disse har jeg altså laget selv. Såå stolt!

Mathilde C. Bjørnseth

Hei! Jeg er ei jente på 20 år fra Stavanger som nå studerer interiørarkitektur i Oslo. På denne bloggen vil du kunne lese om meg og min hverdag samt det som interesserer meg. Altså alt fra mote, sminke, interiør og musikk til samfunnet rundt oss. Kontakt: mbjornseth@outlook.com